Některé e-shopy nerespektují nový občanský zákoník - nevracejí poštovné
24. 3. 2014

Některé e-shopy nerespektují nový občanský zákoník - nevracejí poštovné

Nový občanský zákoník ukládá e-shopům, aby vracely poštovné v případě, že zákazník v prvních 14 dnech odstoupí od kupní smlouvy. Některé e-shopy si povinnosti vykládají svérázně a peníze si nechávají. Přečtěte si, na co máte v případě vracení zboží zakoupeného přes internet nárok a co můžete od obchodu požadovat.

Redakce časopisu dTest prověřila obchodní podmínky a v některých případech našla kroky obcházející povinnost vrátit poštovné.

Koupíte-li si zboží ve svém oblíbeném e-shopu a poté zjistíte, že vám nevyhovuje, můžete jej do 14 dnů vrátit a požadovat zpět vše, co jste zaplatili, tedy i poštovné. Nová právní úprava říká, že náklady na dodání musejí být zákazníkovi vráceny jen do výše nejlevnějšího způsobu dopravy, který provozovatel e-shopu nabízí. Nejčastěji to bude obyčejné poštovné při platbě předem. Například výdaje za dopravu dražším kurýrem nám tedy prodávající nemusí vrátit v plné výši. Vyplatí nám pouze cenu obyčejného poštovného.

Nová právní úprava svádí ke svérázným výkladům. Zákoník hovoří o nákladech na dodání - a některé e-shopy za nejlevnější způsob považují vyzvednutí na pobočce. Takový výklad je obcházením zákona. Dodat znamená dopravit a odevzdat, nikoliv nechat ležet a čekat, stačí otevřít slovník. Zákazník má vždy právo na vrácení nejlevnějšího poštovného, které prodejci zaplatil. Princip nakupování na internetu spočívá v dopravování zboží, zákazník ze severní Moravy by asi příliš neocenil, že si zboží může vyzvednout zdarma na centrále v Praze. Takovéto obcházení zákona objevil dTest v obchodních podmínkách známého internetového obchodu alza.cz a e-shopu obchody24.cz.

Dalším trikem, jak nevrátit zákazníkovi všechny peníze, mohou být i různé servisní poplatky, které si obchod účtuje za uvedení zboží do původního stavu. Zákazník však odpovídá za snížení hodnoty zboží pouze v případě, že jej během 14 denní lhůty používá jinak než je nutné k jeho vyzkoušení. Účtovat paušální servisní poplatky tedy nezákonné a zákazník je platit nemusí.

dTest během průzkumu obchodních podmínek e-shopů zaznamenal i vstřícné kroky nad rámec zákonných povinností: Naše právníky mile překvapilo několik internetových obchodů, které lhůtu na odstoupení od smlouvy prodlužují na 30 dní.

zdroj: dTest

Eva Šilhánová
Autor: Eva Šilhánová

Investuji do klientů čas i letité zkušenosti. Poskytuji nezávazné poradeství z oblasti realit. Pořešme společně Váš životní příběh - nákup či prodej, investování do nemovitosti, potřebu pronajmout, finanční tíseň, či jiná specifika obchodu. 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení