Jak reklamovat ojetý automobil
3. 1. 2009

Jak reklamovat ojetý automobil

I když se chystáte ke koupi ojetého vozidla, nepřicházíte o možnost reklamace. Pokud se během dvou let od nákupu vozidla vyskytnou problémy, pamatujte na to, že autobazar zodpovídá i za skryté vady, které měl automobil v době koupě. Zjistěte, na co máte právo a nenechte se tak připravit o výhody, které Vám náleží.

Iluze o tom, že všichni prodejci ojetých aut mají jen čestné úmysly již dávno jistě nemáte. Pokud byste měli tu smůlu a vskutku si zakoupili vůz se skrytou vadou, nemusíte zoufat. Legislativa pamatuje i na tyto případy a dává zákazníkům možnost reklamovat vůz po dobu 2 let od nákupu vozidla. Vzhledem k tomu, že se ale nejedná o nové vozidlo, nemůžete počítat s kladným vyřízením reklamací vztahujících se na problémy způsobené opotřebováním. Jste ochráněni pouze před vadami, které auto mělo v době, kdy jste si jej v autobazaru zakoupili. Pokud jste na ně nebyli upozorněni.

Sleva, nebo odstoupení od smlouvy
Jakmile se vyskytne vada, na kterou chcete uplatnit reklamaci, bez papírování se neobejdete. Vydejte se do bazaru a s pověřeným pracovníkem sepište reklamační protokol. Jeho kopii si ponechejte. Následně běží klasická třiceti denní lhůta, během které byste měli získat vyrozumění. Pokud bude Váš nárok uznán, může být vada bezplatně odstraněna, anebo Vám autobazar poskytne slevu z ceny vozu. V případě, že se jedná o neodstranitelnou vadu, můžete se rozhodnout pro odstoupení od smlouvy, nebo výrazné snížení ceny.

Znalecký posudek napoví
Bohužel ne vždy probíhá situace hladce. Můžete se dostat i do nepříjemné situace vyplývající z odmítnutí reklamace. Pokud autobazar nereaguje na Vaše nároky i přesto, že jste přesvědčení o oprávněnosti požadavku, nezbývá, než přikročit k soudní cestě. Nechte si vyhotovit znalecký posudek a znovu se s ním obraťte na autobazar. Jestliže je odpověď opět záporná, je na místě obrátit se na soud. V případě, že Vám bude dáno za pravdu, můžete následně požadovat i uhrazení nákladů na právního zástupce.

Za lhaní slevu
I pokud auto šlape jako hodinky, můžete požadovat slevu z jeho ceny. Nejen skryté vady jsou totiž důvodem k požadovaní vrácení části peněz. Jestliže jsou ve smlouvě uvedeny klamavé informace, můžete požadovat po autobazaru náhradu. Typickým příkladem je například situace, kdy auto zavezete do servisu, a během prohlídky se zjistí, že vozidlo bylo bourané, ačkoliv ve smlouvě je výslovně uvedeno, že automobil nikdy nehavaroval.

Pozor na smlouvu
Stejně jako v případě jakékoliv smlouvy, je i při nákupu ojetého vozu třeba věnovat jí notnou dávku pozornosti. Prodejci se do ní totiž často snaží zakomponovat ustanovení, která pro nového majitele vozu nejsou vůbec výhodná. Ujistěte se proto, že smlouva neobsahuje například to, že záruční doba je zkrácena pouze na 12 měsíců namísto 24. Problematická je také smlouva, ve které autobazar figuruje pouze jako držitel plné moci majitele vozu. Pokud by se vyskytly problémy, je pravděpodobné, že byste se v místě koupě automobilu pomoci nedovolali. Následně byste museli složitě nahánět původního vlastníka. I proto se rozhodně vyplatí několik minut pozornosti při čtení smlouvy.

Eva Šilhánová
Autor: Eva Šilhánová

Investuji do klientů čas i letité zkušenosti. Poskytuji nezávazné poradeství z oblasti realit. Pořešme společně Váš životní příběh - nákup či prodej, investování do nemovitosti, potřebu pronajmout, finanční tíseň, či jiná specifika obchodu. 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení